…

Työskennellä kotona

Kuinka välttää tarpeetonta kipua niskaan, olkapäähän ja käsivarteen.

Fight the Pain


Kuluneen vuoden aikana monien on täytynyt sopeutua ja työskennellä kotona. Viimeisin SIFO-kyselymme osoittaa, että noin 46% työikäisestä väestöstä työskentelee kotona – ja samalla näemme, että näyttöön liittyvä niskan, olkapään ja käsivarren kipu on noussut taivaaseen pelkästään viime vuonna.

Täältä löydät vinkkejä tarpeettoman kivun välttämiseen, auttavia harjoituksia ja tuotteita, jotka auttavat sinua työskentelemään oikeassa asennossa – mitä me kutsumme keskitetyksi.


Hyvä perusasento

Työasentosi tietokoneen ääressä lisää riskiä sairastua niskaan, hartioihin tai käsivarsiin. Oikea ryhti lisää mahdollisuuksia välttää tai lievittää toistuvia rasitusvammoja – ns. Hiirivarsi (RSI *). Tässä on kolme syytä pitää mielessä:

1. Pidä jalat tiukasti maata vasten

Säädä tuoli niin, että jalat tukevat tukevasti lattiaa, jalat ovat hieman polvien edessä. Käytä tarvittaessa jalkatukea. Kokeile vapaasti korkeussäädettävää työpöytää – voit huomata huomattavia parannuksia työskentelemällä seisomassa suuria osia päivästä.

2. Pidä käsivarret linjassa lattian kanssa.

Anna hartioiden rentoutua ja pitää kyynärpäät noin 90 ° kulmassa. Jos vaihdat asentoa, yritä pysyä alueella 70 ° – 135 ° – ja voit siirtyä vapaasti työskentelyasentoon.

3. Pidä kätesi hartioiden sisällä.

Kulumisen estämiseksi on tärkeää, että kätesi ovat keskellä hartioiden sisällä. Yleinen ansa on pidentää käsivartta hiiren saavuttamiseksi, mutta käyttämällä ergonomista Mousetrapper-hiirtä saat oikean asennon, joka pitää kädet ja kädet rentoina. Keskitetty hiiri tarjoaa usein muutaman viikon kuluttua huomattavan parannuksen.

…

Uutuus!

Standfriend


Istu – seiso. Seiso – istu. Voi hyvin Standfriendin avulla.
Tyylikäs ja ergonominen Mousetrapperin Standfriend on uusin lisäys tuoteperheeseemme, joka auttaa sinua välttämään tarpeetonta kipua tietokoneella työskennellessäsi. Kun työskentelet vaihtelevasti istuma- ja seisoma-asennossa, tunnet olosi paremmaksi ja jaksat työskennellä paremmin. Mukana on keskitetty osoitinlaite, joka saa aikaan tyylikkään ja ergonomisen ratkaisun niin kotona kuin toimistossakin.

Lue lisää

Ergonomiset tuotteet kotitoimistoon


Yksinkertaisilla apuvälineillä vältetään tarpeetonta kipua. Mousetrapper on alusta alkaen dedicatedly työskennelleet kehittää paras ergonominen hiiri ratkaisu. Kaikki hiiri ratkaisut perustuvat työskentelet keskitetysti – tai kuten sanomme Zone – pitää kädet ja kädet sisällä olkapäitä. Näin vältetään jännitteet, jotka voivat johtaa elinikäisiin kipuongelmiin, ns RSI, toistuva rasitusvamma. Täältä löydät valikoiman keskitettyjä hiiriratkaisujamme sekä joitain tuotteita, jotka antavat sinulle paremman työasennon kotona.

Älykäs Alpha-näppäimistö

Mousetrapper Alpha on täysikokoinen näppäimistö, jossa on integroitu keskitetty hiiriratkaisu, meidän ohjauslevy. Yhdeksäntoista ohjelmoitavaa painiketta tarjoaa sinulle tehokkaan työvälineen. Tietenkin se on langaton Bluetoothin kautta, ja voit liittää jopa 5 laitetta. Kätevä, jos haluat käyttää sitä televisioon, matkapuhelimeen tai tablet-laitteeseen töiden jälkeen. Todellinen suosikki!

Lue lisää Alpha

Laptop / Tablet Seiso suojaa kaulaa

Jos työskentelet kannettavan tietokoneen tai tabletin kanssa, harkitse jalustaa, joka antaa näytölle oikean korkeuden. Tällä tavoin vältetään kaulan jännitys, joka pitkällä aikavälillä voi aiheuttaa ongelmia. Silmäsi haluavat katsoa alaspäin. Aseta näytön yläosa silmien tasolle tai hieman alemmaksi katselukulman ollessa 0–35 °. Aseta näyttö vähintään 50 cm: n päähän silmistä.

Lue lisää Laptop / lehtiö jalusta

Säästä jalkasi Active-matolla

Jos sinulla on mahdollisuus, vaihda istumista työskennellessäsi seisomalla. Työskentelemällä seisomalla poltamme melkein kaksi kertaa enemmän energiaa kuin istuessamme, ja se on hyvä sekä selälle että kaulalle, hartialle ja käsivarsille. Voit huomata huomattavia parannuksia työskentelemällä seisomalla suuria osia päivästä. Mukava pehmeä matto Active tarkoittaa, että jalkasi eivät väsy, mikä tarkoittaa, että voit seistä pidempään.

Lue lisää Active

5 harjoitusta, jotka torjuvat kaulan, olkapään, käsivarren ja ranteen kipua


Tässä on vinkkejä joihinkin harjoituksiin, joita voit helposti tehdä kotona. Tärkeintä ei ole, mitä teet, vaan aktivoi keho ja tärkeimmät lihasryhmät verenkierron lisäämiseksi.

Kyykky | Nouse ja pidä kädet suoraan edessäsi. Kallista hieman eteenpäin ja tee 5-10 kyykkyä mahdollisimman syvälle menettämättä tasapainoa. Jos se on vaikeaa, voit pitää pöytää varovasti.

Kevyet punnerrukset | Laita kätesi pöydän reunaa vasten ja tee 5-15 punnerrusta.

Vasikanostin | Seiso jalkasi hartioiden leveydellä. Pysy varpaillasi, mieluiten mahdollisimman korkealla. Yritä tehdä 5-10 vasikan hissiä.

Kaulaharjoitus | Harjoitus, jonka voit tehdä istuen. Nipistä kätesi niskaasi taakse, työnnä päätä varovasti taaksepäin ja venytä rintaasi eteenpäin, taivuta selkäsi ja venytä. Pyöritä sitten selkäsi ja paina leuka rintaasi vasten. Pidä kätesi kaulan takana ja käännä hartiat sivuttain ja venytä tiukasti. Toista molemmat harjoitukset pari kertaa.

Hartiat ja käsivarret | Istu alas ja venytä kätesi suoraan ylös. Siirrä kädet hitaasti taaksepäin. Toista muutama kerta. Laske kätesi sivuttain, vielä venytettynä niin, että kyynärpääsi ovat linjassa korviesi kanssa. Työnnä kätesi taaksepäin, kun löydät asennon, taiput kätesi myös taaksepäin. Katso kuinka kauan voit pitää aseman.

Mitä sinun tulisi pitää mielessä työskennellessäsi kotona?

Haja legitimerade sjukgymnasten Maja Pernfeldt berätta om vikten av att bättre ergonomiskt och hur du med enkla medel kan göra detta även från Hemmet.